Monday, March 28, 2011

perangai guest Kenny

dah lebih 2 tahun kerja benda yg sama, w/pon benti sekejap sbb sambung blaja, tp mcm-mcm perangai guest Kenny aku jumpa.. dulu, ape guest ckp, angguk kan aje, layan kan aje, skang, ape guest ckp, kalo bleh lawan, aku lawan balik! lantak lah kau makan bayar mahal pon, aku, kau, sama kot??

kebetulan tgh offday, so rasa mcm nk cite pasal guest lah kan, since sehari x jumpe guest, cm rindu pulak, rindu nk kutuk, nk senyum nk nganjing hahahahaha amik kau! guest ade byk perangai, meh aku bg skit mengikut pengalaman aku sepanjang kerja situ.. aku bagi situasi dgn dialog contohlah eh.. bg senang paham..


guest yg baik/sporting/xkesah/cool/relax chill cewahhh!! hahahaha

customer dah pilih meal, pastuh gravy ayam plak tgh buat, mungkin amik masa smpai 15min*padahal buat gravy cepat jek, org kitchen yg bz hehehehe:

aku: encik, sorry ye, gravy ayam encik blom ready, dalam 15minit baru siap, encik bleh tgu ke? atau encik nk tukar gravy lain?? 

guest: eh xpelah, 15 minit jek kan?? bleh-bleh, xjadi masalah, *sambil senyum.. ikhlas baik punya.. 

aku: kak, order semua dah dapat?? ade nk tambah ape-ape lagi?? 

guest: semua dah dapat dik.. terima kasih, *sambil senyum ramah

guest: hai, akak name ape?? *tanyekan bagi pihak anak kecik dia, anak dia baby, xpandai ckp, tp parents dia yg tanya hahahaha

aku: nama akak zafirah, *ckp pelat-pelat sbb ingat budak tuh yg tanya

guest: akak xnk jadi pelakon ke?? 

aku: ketawa hehehehehe *ape kena mengena??


guest: dik, sorry tau, akak nk tambah order lagi bleh?? nk tambah iextreme chocolate lagi 1.. sorry ye dik.. *sambil pegg bahu aku takut aku marah ke?? guest sanggup jalan jauh pegi dekat aku sbb nk tambah order padahal aku bleh jek dtg dekat dia, tp sbb dia tghk aku bz, dia paham sendiri

dan byk lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

customer berlagak/bodoh sombong/kampung/budget kaya/budget mat saleh? kebanyakan jiran negara sebelah, opppsss x bleh ckp hahahahaha:

aku: encik, muffin banana dah habis, tinggal 2 aje, yg nih banana *sambil tjuk kt muffin banana, sbb warna nk sama dgn muffin vanilla.. 

guest: hah?? ape?? banana?? vanilla?? *customer pekak sbb ramai sgt  berebut nk ckp dalam 1 masa..

aku: *explaination kedua, muffin banana dah habis, tinggal 2 aje, yg lg 3, saya bagi vanilla n coklat, yg ini banana, 

guest: hah??!! mana banana?? saya cakap saya nk 5 banana kn?? *sambil wat-wat bingung sbb x dengar explaination aku betol-betol, sbb asik dok berebut nk ckp haishhhh!

aku: saya ckp..... explaination ke3 muffin banana dah abis, tinggal 2 jek, yg lain saya bagi vanilla ngn coklat, kalo encik nk tukar, kena....

guest: dah lah!! * guest cam si*l potong cakap aku, xnk dgr abis.. lepas tuh datang mengadu dekat supervisor ckp aku nih pandai-pandai decide kan utk dia bg muffin coklat n vanilla?? pastuh siap berlakon kan balik dialog aku, tapi dalam nada jahat, 

aku: kak, saya x ckp mcm tuh eh?? akak jgn tokok tambah, hahahahaha, sambung lah complaint.. 

guest lain: dik, potong ayam kecik-kecik, *cakap ngn aku jarak jauh, tp suara slow, 

aku: sorry encik, saya x dengar, *sbb dalam shopping complex, mestilah meriah lagu semua pasang kuat-kuat, plus family kampung dia yg ramai-ramai bebual mcm makcik senah!

guest: ayam kasi potong, 

aku: owh... oke..

guest: haaa.. kena ckp terbalik baru paham....

aku: eh eh, ingat aku ayam-ayam ke ape nk ckp mcm tuh?? 

adik beradik guest td: dik, coffee x dapat dik.. siap toleh-toleh kaunter byk kali.. *time tuh guest ramai, tp ade 2 staff jek yg handle luar, manager ngn supervisor yg tukang wat order..

aku: xdapat, kejap ye, *sambil senyum wpon dah exhausted..

tetiba mak guest: dik coffee mana dik?? list order tadi mana?? list tadi mana?? nih aiskrim 1 pon x dapat lagi!! sambil jerit kt aku wpon aku dpn mata dia..

aku: relax lah!! jangan marah saya, bukan saya yg amik order kn?? selalu nya aiskrim serve lepas makan, *customer baru makan skit ceh!!

guest td: ...................................... 

aku: haa.. tau pon bengang.. nk sound-sound orang, agak-agak lah.. kalo aku amik order kau, mmg aku tau ape yg kurang ape yg x sampai.. bodoh punya guest kampung!! berlagak.. ckp smbil jalan pegi kaunter..

lepas dah watkan dia aiskrim, wpon keadaan tgh bz,, : aiskrim ye, *sambil letak kt meja, sambil curi-curi pandang kt mak guest yg jerit kt aku td, tgk-tgk makcik tuh pandang tempat lain, lama, pastuh buat-buat bebual.. tau plak takut????!!! malu!!!!??

aku: *setelah dah dekat 10min, guest x nk order, dah bleh amik order?? 


guest: jap eh, jap lagi kita panggil.. *pastuh terkial-kial belek-belek menu byk kali sbb x tau cara order.. maklum lah,,, 1st time.. tuh lah org nk ajar, swoh org blah.. oke.. fine.. hahahah



dannnnn byk lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii................ 

kalo yg baik, baik sangat, order x smpai pon bleh bagi tips sbb sendiri pk lah, kalo datang time bz, tgk staff kurang, CONSIDER lah skit kn?? jgn tgk kita budak, nk tengking-tengking kita?? w/pon aku kerja restoran ayam, tp aku bukan AYAM-AYAM k??

tp dtg guest yg budget byk duit, bugdet overC, padahal, S***** jek??, nk tjuk lagak, pegi mampos lah, kau datang sini, kau ade duit lebih, kau bleh la berlagak, complaint sana sini, tp balik negara kau?? kau miskin k!!!!!! ingat tuh.. 

sekian, terima kasih, hope, ari-ari akan datang, aku x nk lagi jumpa guest kampung mintak list menu, x reti sabar, berlagak, bodoh sombong, x reti sebut muffin dengan betol, yg makan sepah mcm dekat mamak, dan mcm-mcm lagi.. kalo kau rasa ada ciri-ciri mcm tuh, baik makan tempat lain oke?? makan warung sudah,, hahahahah 






3 comments:

  1. sengal kan dorang neh .. macam macam hal ,, penink aq di buatnya .. tapi sian .. asek fyra jew yang kena dengan guest .. IHiie.. saba k wak ,... u must stwongggg ~~

    ReplyDelete
  2. teruskan lah complaint hehehehe =)

    ReplyDelete
  3. ayat ta bole belaaa ... HAHA ,, weyh ,,kao kena tag ,,jum p blog kite ..

    ReplyDelete