Friday, February 25, 2011

Sambutan Maulidur Rasul

dah 4 tahun aku xsambut Maulud Nabi dgn berarak sejak aku habis skolah n masuk U, tp hari nih, TM Sentosa JB wat Majlis sambutan Maulidur Rasul.. ade berarak lagi, dgn sepanduk n bunga manggar, ramai-ramai, warna warni baju dan meriah sgt!! aku suka!! huu..

dgn kurung songket merah yg benang dah terkuar-kuar nih, excited dtg pagi-pagi, smpai lupa nk punch card wpon dah sampai awal.. hahahaha.. jam 8.30, semua berkumpul kt parking kete, dan berarak smpai masuk bangunan TM, naik tangga, ke surau tingkat 1.. nasib lah tingkat 1 jek, kalo x, mmglah aku naik lift hahahahah.. pemalas!

dah lama xdgr ceramah agama, salu dgr dari umah jek sbb surau bkang umah.. heheheh.. tp ari nih, ustaz tuh cite pasal kejadian-kejadian sebelum kelahiran Nabi, masa kelahiran dan tentangan-tentangan yg Nabi Muhammad alami.. best ustaz tuh, klaka, byk jugak nama-nama yg aku dah lupa.. dulu, masa pegi skolah agama, hari-hari dgr kisah nabi.. smpai dah hafal nama-nama masa zaman nabi tuh..

nk tau 1 cite yg menarik masa Abu Jahal nk bunuh Nabi Muhammad?? kn Abu Jahal tuh jahat, dia nk bunuh Nabi sbb x nk Nabi sebarkan ajaran Islam, jadi dia berpakat ngn konco-konco dia nk kepung nabi.. tapi nabi lari ke 1 gua kn.. aku x ingat nama gua tuh.. sorry.. huu.. Nabi pegi sana dgn bestfren dia a.k.a bapak mertua dia.. Abu Bakar As-Siddiq..

dalam gua tuh, semakin dalam, semakin tinggi.. musuh yg dari luar, kalo tgk, mmg nmpk gua tuh mendatar jek, tp sebenarnya gua tuh semakin tinggi, Nabi Muhammad ngn Abu Bakar As-Siddiq naik yg paling tinggi, tp nk smpai tempat yg paling tinggi dlm gua tuh kena amik masa 2 jam! haa,, bayangkan?? pastuh Nabi penat, jd Nabi berehat, Abu Bakar syg sgt ngn Nabi Muhammad, jd dia lunjurkan kaki dia, Nabi pon tidur atas peha dia.. haa.. aku nk tanya korang.. skang nih, berapa ramai suami yg tdo atas peha bapa mertua?? ada?? kalo ada Alhamdulillah, happy family korang =) .. Abu Bakar As-Siddiq smpai kena patuk ular masa tuh pon dia x gerak, sbb Nabi tgh tdo, smpai lah air mata Abu Bakar As-Siddiq jatuh atas pipi Nabi Muhammad, lalu Nabi Muhammad tersedar.. n bacakan surah Al-fatihah, trus kaki Abu Bakar sembuh! haaa.. best kn??

korang mesti ingat kn, masa nih labah-labah tolong wat sarang kn?? haa, masa tuh labah-labah ada wat sarang kt pintu gua, setebal tebalnya.. seolah-olah bertahun-tahun punya lapisan sarang, n siap ada burung merpati yg bertelur tepi pintu gua tempat persembunyian nabi masa tuh.. jadi Abu Jahal n the geng xsyak lah Nabi ada dlm tuh kan?? pasal cicak yg berbunyi tuh apa cite?? cicak tuh yg kantoi kn ?? jadi kita kena bunuh cicak kn?? DGR SINI SEMUA, JGN FITNAH CICAK TUH, X BAIK.. SEBENARNYA, XDE CICAK PON YG BERBUNYI MASA NABI DAN ABU BAKAR AS-SIDDIQ SOROK DALAM GUA TUH.. ustaz ckp, dah 11 kitab sirah dia baca, semua ada ckp pasal cicak nih, cicak nih berbunyi lah, kantoikan lah, kena bunuh cicak lah. sebenarnya x.. XDE CICAK PON MASA TUH.. K.. huu..

aku pon selama nih mmg ingat pasal cicak nih.. td ustaz tuh ckp., baru aku tau, rupanya cicak tuh kena fitnah.. sian cicak... huu.. lepas jek abis cite pasal zaman Nabi, mcm biasalah, lepas ceramah mesti lah makan kn?? haa.. nih part paling best! turun cafe jek, tgk nasi beryani dalam dulang! wah!! syoknya!! dah lama x makan dlm dulang.. aku, nabe' jannah, and mulan 1 dulang, habis ktorg makan, paling x adil, nasi bahagian nabe' hampir separuh tolak dkt bahagian aku, pastuh x ngaku!! hahaha, tp aku makan jugak. huhuhuhu.. erk... alhamdulillah, rezeki.. jd, time rht td, aku just mkn cornetto sundae mcD jek =).. tp aku take away bubur ayam, sbb takut lapa jap lagi hehehehe.. okelah.. cukuplah bercerita utk hari nih.. yg penting, cite pasal cicak tuh aku dah share dkt sini.. terpulang lah pada korang nk percaya atau x.. huu..

salamm.......

No comments:

Post a Comment