Friday, January 28, 2011

bekerja, berniaga atau keduanya??

-WARNING! ENTRY NIH PANJANG-


hehee.. dah berapa hari x ade entry baru dari aku.. korang kesah ke?? hahahah mesti la x kn?? huu.. oke-oke x amik ati sedih sikit .. oke mari kita sembang-sembang, rindu plak nk meluahkn rasa hati kat sini.. skema pulak!


beberapa minggu lepas, aku sebok mengedit resume, application letter n check jobstreet dgn emel.. niat nk mencari kerja secepat yang mungkin so nti bila lepas jek abis praktikal bleh la trus kerja.. xnk la berkebun  menganggur kn?? hahaha, mula-mula senyap sepi xde sape pon cl hp ku yg mhl itu?? hahahah minggu kedua, pon sama kot.. lepas tuh minggu nih, byk pulak panggilan interview, ade yg swoh dtg office, ada yg thru phone interview *LOL gagap gila x ready mase tuh ahahahah my bad!  xsengaja k!



ntah kenapa, semakin byk panggilan interview, semakin malas aku nk pegi? hipotesis nih bleh pakai x?? ade jwpn x?? hahahaha ade yg dari JB, ade yg kt KL.. mana aku nk pegi?? bila pikir-pikir.. rasa mcm nk stay JB jek la w/pon niat asal nk jauh-jauh jek dari umah heheheheh akal pendek merajuk skit.. TAPI.. 



nape bila aku dah dapat panggilan yg kt JB pon aku x nk pegi?? sbb, hahahaha aku rasa aku xnk bekerja.. bleh x?? bleh la.. kn? kn?? malas, xsuka, n x biasa.. ye, aku sgt malas bekerja.. bukan aku x productive, tp aku malas nk kaya kn orang lain atas hasil dari usaha aku.. nak-nak kepada bangsa lain?? ye, skit racist di sini, tp x mengapa.. normal la tuh kn?? xpayah nk back-up sgt bangsa lain k. aku akan terima bekerja kalo Melayu yang offer hehehe bleh x mcm tuh?? bleh la kn?? hahaha aku x suka n x biasa kerja bwh arahan orang lain, walaupon aku pernah bekerja di bwh arahan bos yg paling garang n unpredictable di dunia nih.. hahahaha


bleh x kalo aku nk kerja sendiri, aku lah bos, aku lah staff? bleh kn?? bleh sgt! nak seribu daya lah! ye, aku tolak semua tawaran pegi interview *baru interview kot?? haa. haa haa!! aku dgr suara sumbang, ye, baru interview, tp blom tentu dapat kerja.. aku tau tuh.. hahaha tp nape aku tolak?? sbb aku rasa, bila aku terima n dapat pon kerja tuh in case la.. pon, aku xbleh bg komitment la.. sbb aku ade target aku sendiri. apa??

aku rasa aku mmg di lahirkan untuk menjadi seorang usahawan.. ye, korang x tau kn? dr kecik aku mmg suka berniga walaupon setakat jual kacang sambal tuh dekat skola.. lepas tuh niaga mcm-mcm lagi.. gagal byk kali, untung pon byk kali jugak.. sbb tuh aku bleh survive tanpa guna duit orang tua.. berlagak merendah diri skit..



so, aku rasa dgn muktamadnya, aku nk cuba nasib berniaga,, aku baru jek mendaftar untuk kursus keusahawanan.. n aku dah plan nk buat business apa, tapi maaf, blom bleh kecoh kt korang lagi sbb baru merancang, ALLAH yang mengizinkan semua nya.. InsyaAllah.. doakan aku lulus utk joint kursus tuh dan bwk balik ilmu perniagaan setebal buku sejarah STPM, n berniaga dgn jaya nya.. Amin..



so, xpayah nk guilty sgt kalo x dapat panggilan interview pon.. *since aku dah withdraw  semua application kt Jobstreet.. confident gila kn? hehehehehe.. aku nekad.. doa kn ye, jgn lupa!

2 comments:

  1. jom same2 niaga!!kayakan diri snediri...hee~

    ReplyDelete
  2. jom ~ huhuhuhu..
    td baru dpt 1 lagi panggilan interview..
    da x gagap dah, hahahaha

    ReplyDelete